Onderzoek Van Lanschot: Ondernemers maken zich zorgen, zowel privé als zakelijk

31-05-2012 17:29

Vlak voor de Catshuiscoalitie viel, hield Van Lanschot bank haar halfjaarlijkse onderzoek, voor de vierde maal, naar de trends en ontwikkelingen onder Nederlandse directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) van familiebedrijven. De resultaten werden vandaag bekend gemaakt. Aan het onderzoek, dat door Intomart GFK werd uitgevoerd, werkten 263 ondernemers mee. Uit de conclusies blijkt dat de zorgen over de winstgevendheid van het eigen bedrijf fors zijn gestegen. Ook beginnen privézorgen toe te nemen bij de DGA’s. Grootste punt van zorg blijft wet- en regelgeving en de daarmee gepaard gaande administratieve lastendruk, margedruk en de beschikbaarheid van krediet. Het vertrouwen in het Nederlandse ondernemersklimaat heeft ook een deuk opgelopen: ongeveer 43 procent van de ondervraagden vindt de bezuinigingen te hoog, circa 40 procent vindt ze ‘globaal goed’. De btw-verhoging wordt door slechts 7 procent een goed idee gevonden. Niet verrassend: de aanpassingen rond ontslagrecht (versoepeling) en het verkorten de WW vallen wel goed. Behalve bij jonge ondernemers, is er ook een redelijk draagvlak voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek.

Ook interessant zijn de statistieken over internetgebruik voor en binnen het bedrijf. Bedrijven die optimaal gebruik maken van internet, groeien sneller. Er liggen volgens het rapport echter nog veel kansen: 27 procent van de familiebedrijven heeft nog geen eigen website. De rest gebruikt internet vooral voor zichtbaarheid en imago, maar ook om ‘te luisteren’ naar de markt. Er is nauwelijks focus op groei, marktontwikkeling en marketing. Tevens heeft de helft van de ondernemers nooit geïnvesteerd in het digitaal (bij)scholen van het eigen personeel, is 51 procent bang voor cybercriminaliteit en verbiedt 26 procent van de DGA’s de eigen medewerkers om zich te uiten over het bedrijf via sociale media.

De volledige Van Lanschot Familiebedrijven Barometer is hier te vinden (PDF-bestand).