Business

Dagbladen 12 procent minder advertenties, internet enige met advertentiegroei

10-10-2012 10:59

Bedrijven hebben in de eerste helft van dit jaar 1,2 procent minder uitgegeven aan advertenties. De mediabestedingen daalden tot 1,93 miljard euro. Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentie-inkomsten afnemen. Alleen internet en adverteren in de buitenlucht lieten een flinke plus zien. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Nielsen woensdag bekend heeft gemaakt.

De daling was vooral het gevolg van de economische laagconjunctuur. Veel bedrijven houden de hand op de knip. Dat heeft ook gevolgen voor de mediabudgetten. Televisie zag de advertentie-inkomsten met 3,5 procent dalen.

Bij de dagbladen bedroeg de achteruitgang bijna 12 procent.

Internet heeft geen last van de crisis. De bestedingen op dit medium namen in de eerste 6 maanden van dit jaar met 14,3 procent toe. Ook adverteren in de buitenlucht groeide: met bijna 8 procent.